Πέμπτη 29 Αυγούστου 2019

Θεσσαλονίκη τιμά των πρώτο graffiti artist στον κόσμο





Στα πλαίσια της 83ης Δ.Ε.Θ τιμώμενη χώρα ήταν η Αμερική. Εκτός από το περίπτερο της χώρας και τις παράλληλες εκδηλώσεις, έργα Αμερικάνικης τέχνης παρουσιάστηκαν εκτός από τους χώρους της Δ.Ε.Θ και σε άλλα σημεία της πόλης όπως στο δημαρχείο, το Μουσείο Φωτογραφίας, την Πλατεία Αριστοτέλους, το Βελλίδειο Συνεδριακό Κέντρο, το γυάλινο περίπτερο των αγαλμάτων, το λιμάνι κ.α. Έξω από το περίπτερο 12 στήθηκαν 3  κομμάτια μετακινούμενου ξύλου με την μορφή παραβάν  που παραπέμπουν σε τοίχο όπου επάνω τους αποτυπώνονται μια σειρά από graffiti, ζωγραφική  του δρόμου που γεννήθηκε στην Αμερική κυνηγήθηκε ως βανδαλισμός κτηρίων και έφτασε να θεωρείται σήμερα  μια ακόμα  μορφή τέχνης  που μάλιστα μπήκε και στα μουσεία. Σε μια άκρη των graffiti υπάρχει η υπογραφή TAKI 183. Είναι η  υπογραφή  του θεωρούμενου ως πρώτου ανθρώπου που γέννησε την ζωγραφική  του δρόμου του Ελληνοαμερικάνου Δημήτρη(Τάκη). Αυτή είναι η ιστορία του.              


                                                          

                                              
 Ήταν το  καλοκαίρι του 1969. Ο Δημήτρης γιός Ελλήνων μεταναστών στην Αμερική μεγαλώνει σε μια γειτονιά όπου ζουν και άλλοι μετανάστες  στο  νούμερο 183ης της Washington Heights. Μια μέρα σκέφτεται  πως θα ήταν καλή ιδέα να γράψει το υποκοριστικό Taki (ιδιαίτερα γνωστό για εμάς τους Έλληνες ότι προέρχεται από το όνομα Δημήτρης) και τον αριθμό του σπιτιού του δηλαδή το 183 στους τοίχους της πόλης. Είναι κάτι που είδε να το κάνει για πρώτη φορά   ένα γειτονόπουλο  ο Julio 204.           
 Ένα χρόνο μετά το ΤΑΚΙ 183 υπήρχε στο σχολείο, σε σταθμούς τρένων, μέσα σε λεωφορεία και οπουδήποτε ο Δημήτρης θεωρούσε καλό να αφήσει την υπογραφή του. Όταν αργότερα ξεκίνησε να εργάζεται ως διανομέας έπρεπε να κάνει παραδόσεις σε πολλές περιοχές της πόλης και από όπου και αν περνούσε  έγραφε το όνομα του. Σύντομα άφηνε την υπογραφή του και σε κάθε κουτί που παρέδιδε. Ένα χρόνο αργότερα το 1971 τον εντόπισε ένας δημοσιογράφος της εφημερίδας  New York Times, ο οποίος τον παρακολούθησε και έγραψε ένα άρθρο γ αυτόν. Αυτή θα είναι η αρχή της γέννησης του graffiti και ο Τάκης ο πατέρας της νέας αυτής τάσης. Το όνομα και η υπογραφή του έφτασαν να αποτελούν πλέον θρύλο για την πόλη. Την επόμενη δεκαετία εκατοντάδες μιμητές του θα άφηναν κωδικοποιημένη την υπογραφή τους σε τοίχος δρόμους, λεωφορεία και τρένα σε όλη την Νέα Υόρκη.  Το κίνημα του graffiti γιγαντώθηκε και μπορεί κάποιος πλέον να δει πραγματικά έργα τέχνης να καταλαμβάνουν δεκάδες μέτρα κενού τοίχου. Το graffiti έγινε ένας τρόπος έκφρασης των νέων, ένας τρόπος να τραβήξουν την προσοχή να διαμαρτυρηθούν, να περάσουν ένα μήνυμα, ζωγραφίζοντας σε χώρους οπού περνάνε οι κάτοικοι της πόλης καθημερινά.
                                                                                                                          
 Για τον  Δημήτρη με τα χρόνια το ενδιαφέρον για το Graffiti χάθηκε και δεν ανέπτυξε κάποια άλλη καλλιτεχνική δραστηριότητα έμεινε όμως στην ιστορία ως ο πρώτος γκραφιτάς που γέννησε την ιδεά. Σπούδασε μηχανικός αυτοκινήτων, έκανε οικογένεια και άνοιξε δικό του συνεργείο.                                                                                   
 Αν και ο πρώτος άνθρωπος που ξεκίνησε να βάζει την υπογραφή του σε τοίχους ήταν ο Julio 204 από τον οποίο εμπνεύστηκε ο Τάκης παρ όλα αυτά ο Julio δεν δραστηριοποιήθηκε έξω από την γειτονιά του σε σχέση με τον Τάκη που έφτασε να είναι αναγνωρίσιμη η υπογραφή  του σε όλη την πόλη  και να γεννήσει ένα ολόκληρο κίνημα μιμητών.

Η Δ.Ε.Θ τίμησε φέτος την Αμερική και σε μια γωνιά των έργων graffiti τιμά αναπαριστώντας την υπογραφή του με τον ίδιο γραφικό χαρακτήρα και τρόπο γραφής και τον ΤΑΚΙ. Η εγκατάσταση των περιστρεφόμενων ξύλινων τοιχωμάτων έχει ένα εικαστικό ενδιαφέρον και θα μπορούσε να αποτελεί μόνιμη εγκατάσταση στο χώρο μιας και  παρά το πέρας της Δ.Ε.Θ το έργο παραμένει ακόμα εκεί και δεν έχει μετακινηθεί. Δυστυχώς λόγο των μη ανθεκτικών υλικών αλλά και της εγκατάλειψης υπάρχουν ήδη φθορές ενώ είναι άγνωστες οι προσθέσεις για τη τύχη του.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου