Παρασκευή 7 Ιουνίου 2013

ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΡΟΝΑΣ






Ένα είναι το φύλο:  Έρως !

Ο σημαντικότερος ποιητής του αστικού τοπίου, μας μιλάει εκ βαθέων. Ένα μεσημέρι , πίνοντας τσαι , και όπως πάντα μετασχηματίζει την καθημερινότητά μας, σε καθαρη , ανόθευτη ποίηση. Παρέα με τον Γιώργο Τσιτιρίδη και τον Τέλλο Φίλη.
  


Μπορεί να υπάρξει ζωή χωρίς ποίηση ;

Δεν ξέρω πώς να ορίσω την ποίηση και δεν ξέρω πώς να ορίσω την ζωή. Ο Παζολίνι σε ένα ποίημα του που εξελίσσεται πριν από πολλά χρόνια στην μεγάλη Ελλάδα την Σικελία παρασύρει στα αποχωρητήρια  της Κατάνης  τον θάνατο όχι σε ένα ξενοδοχείο πολυτελείας  αλλά μέσα στα βρώμικα αποχωρητήρια της Κατάνης.  Παρασύρω  την ζωή μου και το θάνατο . Αυτό λέει.
 Ποιητικά μπορεί να είναι τα πάντα ένα βλέμμα στην πόλη , μια ζητιάνα που δεν ζητιανεύει τίποτα και κάποιος της δίνει κάτι, ένα σκυλί αδέσποτο που μπορεί να σε κοιτάξει γιατί ψάχνει αφεντικό , μια γάτα που νιαουρίζει επειδή μυρίζει την γάτα που  έχεις σπίτι σου και καταλαβαίνει ότι είσαι καλός άνθρωπος. Για μένα αυτά είναι ποίηση . Ένα άνθρωπος που παίρνει ένα σκοτωμένο περιστέρι και το βάζει στα σκουπίδια κάνοντάς το σταυρό του.  Όλα  αυτά είναι ποιήματα. Δεν είναι ανάγκη να είναι με στοίχο, τίτλο και περιεχόμενο. Και αυτά είναι ποιήματα, μέσα στην πόλη όπως στην εξοχή μπορεί να δεις ποιήματα με άλλο περιεχόμενο. Ένα κεραυνό να σκοτώνει ένα δέντρο που μέχρι πριν λίγο το θαύμαζες.
Είστε ένας ποιητής που έχει αναγάγει την καθημερινότητα σε εκλεκτή ποίηση. Μας κάνετε να παρηγορούμαστε τόσα χρόνια ότι σημασία δεν έχουν ούτε τα χρήματα ούτε οι θέσεις ούτε η εξουσία αλλά ένα συναίσθημα που γεννιέται στα πιο βρώμικα και ταπεινά σημεία της πόλεως. Και είστε και ένας αστικό ποιητής  ταυτόχρονα.

Οι  πόλεις τώρα γίνανε πολύ βρώμικες και καταγγέλλω για αυτό τους Δημάρχους. Οι πόλεις ήταν πάντα βρώμικες μάλιστα κάποτε  είχανε μια εκλεκτή βρώμα τώρα έχουν μια συσσωρευμένη βρώμα. Τα σκουπίδια είναι πάντοτε σκουπίδια τι νόημα έχει να μιλήσω για τους υγιείς και τους πετυχημένους. Όχι ότι και αυτοί δεν έχουν προβλήματα. Όμως εντούτοις βάζω πάντα το ποιο δύσκολο γιατί αυτό πρέπει να αντιμετωπίσω, την δυσκολία. Κάποιον   που δεν έχει δουλειά, που έφυγε  το παιδί του από το σπίτι, που είναι άρρωστη η  γυναίκα του. Και αυτά πρέπει εγώ να τα διαμορφώσω  και να τα κάνω μια λογική κατάσταση και ταυτόχρονα να είναι και ποιήματα  και να το παρουσιάσω στο κοινό μου.
Είστε επίσης από τους ελάχιστους  ποιητές  που οι ήρωες σας  είναι   αμόρφωτοι , λαικοί , απλοί άνθρωποι, αλλά  τα βιβλία σας τα έχω δει σε πολλά προσκεφάλια νεαρών επαρχιωτών φοιτητών ,να τα διαβάζουν και να τα ξαναδιαβάζουν σαν ευαγγέλια μερικές φορές. Πώς αισθάνεστε γι’ αυτό Η ποίηση είναι επιδραστική στην πραγματική ζωή ;

Με παρηγορεί. Μου λέτε κάτι που δεν ξέρω .  Και με παρηγορεί γιατί τίποτα δεν πάει χαμένο ανάλογα τι θεωρείς τι πάει χαμένο και τι όχι .

Βλέπετε αλλαγές στην σεξουαλική καθημερινότητα  της χώρας μας;
Δεν ξέρω πως ζούνε οι άλλοι εγώ ήμουνα πολύ ερωτικό άτομο γιατί έχω μεγαλώσει με τα αγάλματα στα μουσεία και προσπαθώ να τα στηρίξω με το έργο και την ποίηση μου γιατί μια μέρα θα μπουν οι φύλακες στα μουσεία  και τα αγάλματα θα πέσουνε.
Όταν η ζωή έξω είναι ένα σκουπιδαριό και ένα αίσχος τα αγάλματα θα πέσουνε γιατί όπως ξέρεις τα αγάλματα δεν ήτανε παρά το αποτέλεσμα της ομορφιάς που υπήρχε παντού με τα προβλήματα της εποχής εκείνης φυσικά. Δεν ήταν όλα αρμονικά. Ποτέ δεν υπάρχει αρμονία και τελειότητα.  Και στην αρχαιότητα είχαμε πολέμου ς αρρώστιες σεισμούς και καταποντισμούς αλλά εντούτοις προνόησαν και κάνανε πράγματα και θαύματα. 
Είναι γνωστό ότι απεχθάνεστε τον διδακτισμό και τις συμβουλές αλλά μαθητεύοντας  με ανθρώπους όπως ο Χατζιδάκις  ο Τσαρούχης τι συμβουλή θα δίνατε σε ένα νέο παιδί που αυτή τη στιγμή αρχίζει  να ανακαλύπτει την ερωτική του επιθυμία σε μια χώρα που είναι  βουλιαγμένη στην λαμογιά και σαν κυρίαρχη  αξία έχει το χρήμα.
Δεν νομίζω ότι χρειάζονται συμβουλή από έμενα. Αν δούνε το σώμα τους μετά το λουτρό που θα κάνουνε σε αναλογία με τα άλλα σώματα που είναι δίπλα τους αυτόματα θα έρθει η επιθυμία. Αν προσέχουν και την διατροφή και το σώμα τους .. να πίνει η νεολαία πολύ νερό που ξεχνάει να πίνει νερό. Μετά τον έρωτα να πίνετε 1 λίτρο νερό.
Επειδή αναφερόμαστε στην σεξουαλικότητα. Αποδέχεστε τις ταμπέλες  που βάζουμε σήμερα άσχετα αν αυτές πολλές φορές ίσως να είναι και αναγκαίες.. ΣΕ τι χρησιμεύουν αλήθεια αυτές οι ταμπέλες κι εσείς τις αποδέχεστε;
Δεν  μ αρέσουν οι ταμπέλες θα μπορούσα να πω ότι είμαι εβραίος Πολλοί μπορεί να με θεωρούν Εβραίο άλλοι με θεωρούν ομοφυλόφιλο άλλοι ετεροφυλόφιλο  Δεν ξέρω ειλικρινά τι είμαι από όλα αυτά Και αυτό οχ ι επειδή δεν το ψάχνω και είμαι ένα μικρό παιδάκι αλλά γιατί μπορεί να είμαι όλα αυτά η τίποτα από όλα αυτά.
Όταν ρώτησαν κάποτε τον   Τσαρούχη αν είναι ομοφυλόφιλος αυτός είπε Όχι περισσότερο από τους άλλους έλληνες 
 Άρα λογικά δεν αποδέχεστε και τις κατηγοριοποίηση της ποίησης …ερωτική , ιστορική γυναικεία
Ο ποιητής είναι πάντα άντρας ακόμα και όταν είναι γυναίκα. Και δεν είναι σεξουαλικό αυτό είναι λογοτεχνικό. Μπορείτε να ρωτήσετε μια γυναίκα ποιήτρια και θα σας το πει αυτό.
Η  τέχνη είναι μια και  ο κόσμος ένας και τα φύλα ένα ο άνθρωπος.

Ποια η γνώμη σας για το σύμφωνο συμβίωσης η τον πολιτικό γάμο μεταξύ δυο αντρών η γυναικών.
 Είμαι υπέρ του νόμου αυτού γι’ αυτούς που τους ενδιαφέρει ,. Και δεν χρειάζεται να το συζητάμε και να ρωτηθεί η εκκλησία γ αυτό. Πρέπει να περάσει όπως έχει περάσει σε άλλες χώρες βάρβαρες, κάτι που ξεκίνησε από εδώ και γινότανε στην Ελλάδα. Με ρωτάτε για κάτι αυτονόητο. Για  μένα δεν υπάρχει η λέξη αμαρτία η λέξη παράνομο όλα αυτά είναι περιττά.
Ο καθένας είναι ελεύθερος να ορίσει τον εαυτό του.

Αφού ρωτήσαμε για το σύμφωνο πείτε μου και  για τα Pride

Αυτά τα θεωρώ βάρβαρα ,τις παρελάσεις. Αν εξυπηρετούν τους Ολλανδούς και τους Αμερικάνους δεν έχω κάποιο πρόβλημα αλλά αυτό είναι μια φαρσοκωμωδία ένα καλοστημένο  show εισαγόμενο .
Για τις οργανώσεις τι έχετε να πείτε.
Εγώ δεν πήγα ποτέ. Δεν έχω κάτι εναντίον αλλά δεν πήγα. Ήξερα βέβαια τη ήθελα και στα ανάλογα μαγαζιά πήγαινα και πάντα έβρισκα παρέα και έφευγα. Πάντα όμως ήμουν μαζί τους συνεργάστηκα και με την Πάολα και εκδώσαμε τα ποιήματα της .

Και δεν είμαι εγώ που θα ξεχωρίσω τον έρωτα .. ο έρωτας είναι ένας και δεν είμαι ιερέας να χωρίσω και ούτε διδάσκω ηθική . Θέλω απλά να είμαι σωστός να μην βλάπτω τους ανθρώπους και τα ζώα και τη φύση γύρω μου.
Υπάρχουν φύλα στο σέξ ;
Δεν υπάρχει καμιά διαφορά στον σέξ  είτε δυο αγόρια μεταξύ τους η αγόρια με κορίτσια .
Σημασία έχει να κάνεις έρωτα γιατί ο Αριστοτέλης αλλά και οι παλιές πόρνες έλεγαν ότι δεν πρέπει να μαζεύεται το σπέρμα μέσα στο σώμα.
Ένα είναι το φύλο:  Έρως !

Νιώθετε δικαιωμένος που μετά από τόσα χρόνια τα βιβλία που έχετε γράψει και εκδόσει συνεχίζονται να διαβάζονται συνεχώς.
Στις εκθέσεις βιβλίου που πάω και βλέπω το κοινό μου έχω να πω ότι το κοινό μου μου μοιάζει είναι σαν να μιλάω στον εαυτό μου είναι αυτοί που μου μιλούν με στηρίζουν
Ακούω τα λόγια τους και ελπίζω αυτοί στο μέλλον να είναι αυτοί που θα επανδρώσουν αυτή την χώρα .

Για την γυναίκα τη ς Πάτρας  τι έχετε  να πείτε.
Έχουμε την τύχη να κάνουμε μια παράσταση που έγραψε ιστορία.
Μια πόρνη διδάσκει με το λόγο της μεγάλους συγγράφεις   με το παίξιμο τη Κοκκίδου και την σκηνοθεσία της Κιτσοπούλου. Είχα την τύχη να συνεργαστώ με αυτά τα δυο ταλέντα.
Το ταλέντο είναι  ταλέντο.
Δεν φανταζόμουν ποτέ όταν πήγαινα το 1984 στο σπίτι ερείπιο αυτής της γυναίκας στην Πάτρα ότι θα είχα  αυτό το διάλογο μαζί της σε 12 ώρες και θα κυκλοφορούσε το βιβλίο αυτό και ότι ο Μάνος Χατζιδάκις θα έλεγε το 1989 ότι είναι το καλύτερο βιβλίο που διάβασε στην ζωή του. Το βιβλίο ευτύχησε στα χέρια της Κιτσοπούλου και της Κοκκίδου να γίνει μια παράσταση που ο κόσμος και ο τύπος το είπε παράσταση της χρονιάς.
Το είδα πολλές φορές και είδα γυναίκες με επώνυμα ρούχα και τσάντες ακριβές και κοσμήματα να ακούνε το λόγο της γυναίκας της Πάτρας και να κλαίνε.
Αυτό είναι   ένα μεγάλο προνόμιο τη τέχνης

Αν κάνατε σήμερα μια βιογραφία με ποιον θα ήταν αυτή

Με την Τζένη Βανου ..

Την έχω δει να τραγουδάει εδώ στο Βαρδαρη σε ένα κέντρο.
Είμαι ο μάγος  τον βιογραφιών … αν δεν είχα άλλη δουλεία θα έκανα βιογραφίες τον υψηλότερων και τον ταπεινότερων ανθρώπων .
Πολλοί μου έχουν προτείνει να κάνω την βιογραφία τους αλλά είμαι πολύ δύσκολος  στις βιογραφίες.
Όπως έκανα με την Καίτη Γκραιη την Μονροε εκείνη την εποχή  έτσι θα έκανα μόνο ένα όνομα την Τζένη .
Αγαπάτε πολύ τη μουσική και τον κινηματογράφο. Ούτε επαγγελματίες κριτικοι δεν κατάφεραν να αναδείξουν άτομα όπως κάνατε εσείς. πχ από την Καίτη Γκρεη ως την Λένα Πλάτωνος .
Εγώ ήμουν στην θέση του Μάνου Χατζιδάκι . Τώρα η Λένα πήρε  ένα δικό της δρόμο.
Πήγαινα σπίτι της. Είδα  εκεί αυτό το μεγάλο ταλέντο.
Κάθισα της έκανα πορτραίτο  την έκανα  βιβλίο την μελέτησα  κάναμε  ραδιόφωνο .



Συνεχίζεται να γράφετε ποίηση
Ότι κάνω είναι ποίηση .
Και το ραδιόφωνο που κάνω και η Βιβλιοθήκη στην Ελευθεροτυπία. Η εκπομπή είναι το hotel balkania στο τρίτο πρόγραμμα . Κάνω εκπομπή από  το 1979 ξεκίνησα επι  Μανο Χατζηδάκη. Τότε μου είχανε δώσει μια εκπομπή ενός τετάρτου την οποία και είχα ονομάσει Οδός Πανος 73 το σπίτι το οποίο έμενα.

Υπάρχουν πράγματα που σαν εμπνέουν σήμερα ; στην σημερινή πόλη
Ζω στην δική μου πόλη η οποία είναι πολύ απλή.
Στην είσοδο υπάρχει πάντα η σφίγγα που ρωτάει …
Παρατηρώ  κινήσεις ανθρώπων από τα παράθυρα … στο λεωφορείο  στους δρόμους.. παρατηρώ τις διαφορές που κάνουν ενδιαφέρουσα τη ζωή .. Μια τυχαία συνάντηση, ένα πουκάμισο, ένα άγγιγμα… ένα ζευγάρι τακούνια στην βιτρίνα που επιθυμεί μια γυναίκα και τα αγοράζει, η μυρωδιά από ένα άρωμα.

Τι έχετε να πείτε για το απαγορευμένο γενικά.
Σήμερα τίποτα δεν απαγορεύεται .Αλλά ακόμα και όταν διδάσκει κάνεις το απαγορευμένο π.χ μια μάνα στο παιδί της είναι σαν να του λέει να πάει να το κάνει. Του διδάσκουν μια απαγόρευση χωρίς να υπάρχει λόγος . Του  ανοίγουν τα μάτια . Το  είπε ο Βουτσινας σε μια παλιά συνέντευξη του πριν πεθάνει. Ότι απαγορεύεται αυτό γινότανε πάντα. Ότι απαγόρευαν οι ιερείς και οι γονείς , τον έρωτα, τα ναρκωτικά όλα αυτά τα κάνανε.
Και όσοι γονείς απαγορέψανε στα παιδιά τους π.χ τον ομοφυλοφιλικό έρωτα τα κατάστρεψαν πηγαίνοντας τα στα ψυχιατρεία και σε άλλα ευγενή ιδρύματα χωρίς αποτέλεσμα. Και κλαίγαμε μετά όταν καταλάβαιναν τι έκαναν.
Για να μην πω για αυτούς  που παγαίνανε με άντρες και  παντρεύονται  και αν κάνουν παιδιά που πάνε με άντρες του το απαγορεύουν δια ροπάλου. Αυτό είναι υποκρισία και μεγάλη ηλιθιότης.
Εγώ τα επιτρέπω όλα, και είμαι κατά των συνόρων να ανοίξουν τα σύνορα..

Ποιήματα σας θα δούμε σύντομα;
Αν μου δώσει αλλά ο θεός θα γράψω δεν μου δίνει,μου δίνει δύναμη   να κάνω  την εκπομπή Ξενοδοχείο Βαλκάνια που την έχω από το 2002 και εμφανίζομαι σαν ρεσεψιονιστ  σε ένα  φανταστικό ξενοδοχείο  στο δρόμε του οποίου  πουλούν μπαχαρικά και τσάι
Και έχω αναγνώστες  ανά τον κόσμο. 9 με 10 το βράδυ της Κυριακής .
Έχω τις εκδόσεις οδός Πανός  30 χρόνια μόνο με την αγάπη του κοινού που είναι κοντά μας ξέρουν ποιοι είμαστε και βαδίζουμε με αγάπη και ελπίδα για το κόσμο όλο το κόσμο
Και προσπαθούμε με την τέχνη να κάνουμε απαλότερη την αγωνιά τον ανθρώπων  για τον κόσμο που καταστρέφεται για τι φτώχια, την ανέχεια ,το ψέμα ,τις λοβιτούρες.



 (Πρωτη δημοσίευση περιοδικό screw)



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου